Author: vanko
•10:47 PM


ခုတစ္ေလာ ဘာကိုမွသိပ္စိတ္မ၀င္စားသလို ျဖစ္ေနတာနဲ႔ ပို႔စ္အသစ္လဲမေရးျဖစ္၊ ေရာက္ေနၾကဘေလာ့ဂ္ေတြလဲ မလည္ျဖစ္ပါဘူး။ အလုပ္႐ႈပ္ေနတာ၊ စိတ္႐ႈပ္ေနတာလဲ တစ္ေၾကာင္းပါပါတယ္။ ကြ်န္ေတာ္ စိတ္ေတြ၊ အေတြးေတြ ထံုထိုင္းလာျပီဆိုရင္ လုပ္ေနၾကကေတာ့ စာအုပ္ေဟာင္းေတြ ႐ွာေဖြဖတ္တာပါပဲ။ အခုေတာ့ ဒုကၡနဲ႔ လွလွနဲ႔ကို ေတြ႔ေနတယ္။ စာအုပ္ေတြ၊ မွတ္စုေတြ အားလံုးလိုလိုက ျမန္မာျပည္မွာ က်န္ခဲ့တာကိုး။ ျပန္ယူဖို႔လဲ အဆင္မေျပလွဘူး။ အဲဒါနဲ႔ပဲ ကံေကာင္းခ်င္ေတာ့ ကြ်န္ေတာ္ ကြန္ပ်ဴတာနဲ႔ စာ႐ိုက္ျပီးသိမ္းထားမိတဲ့ စာတိုေပစေလးေတြေတာ့ CD တစ္ခ်ပ္ပါလာလို႔ ျပန္ျပီး ဖြင့္ဖတ္ၾကည့္ပါတယ္။ ကံဆိုးခ်င္ေတာ့ ကြ်န္ေတာ္သိပ္ႀကိဳက္တဲ့ ebooks ေတြ၊ စာအုပ္ေပါင္းမ်ားစြာထဲက ႀကိဳက္တာေလးေတြ လက္အေညာင္းခံ၊ ဇာတ္ေၾကာအတက္ခံျပီး ႐ိုက္ထားရတဲ့ စာေတြကပါမလာဘူးဗ်ာ။ အင္း... ကံေကာင္းခ်င္ေတာ့ ၂၀၀၅ ခုႏွစ္ေလာက္က ကြ်န္ေတာ္ေရးထားတဲ့ (ဘယ္မဂၢဇင္းမွ မပို႔ခဲ့တဲ့၊ ပို႔လည္း ပါမွာမဟုတ္တဲ့) ေဆာင္းပါးေလးတစ္ပုဒ္ကို ျပန္ဖတ္မိတယ္။ ပညာေရးနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ ေရးထားတာပါ။ ပညာေရးနဲ႔ ပတ္သက္တယ္ဆိုလို႔ ကြ်န္ေတာ္က ဆရာလည္းမဟုတ္၊ ပညာ႐ွင္လည္းမဟုတ္၊ ဘာမွမဟုတ္တဲ့ လူတစ္ေယာက္ပါ။ သို႔ေသာ္လည္း ဆင္လည္းဆင့္အထြာ၊ ဆိတ္လည္း ဆိတ္အထြာေပါ့ဗ်ာ။ ကြ်န္ေတာ္ ေျပာခ်င္တာေလးေတြကို အခု ဘယ္သူမွ edit မလုပ္၊ ကတ္ေက်းမသံုးတဲ့ ကိုယ္ပုိင္ဘေလာ့ဂ္မွာ ေဖာ္ျပလိုက္ပါတယ္။ သည္းညည္းခံျပီး ဖတ္႐ႈေတာ္မူၾကပါ။

ျမန္မာေတြ ပညာေရးကို ဘယ္လိုသေဘာထားၾကသလဲ။

၅.၅.၂၀၀၅

တေန႔က ကြ်န္ေတာ့္သူငယ္ခ်င္းတစ္ေယာက္၏ သင္တန္းေက်ာင္းကေလးသို႔ ေရာက္သြားခဲ့ပါတယ္။ ေႏြရာသီေက်ာင္းပိတ္ရက္မွာ ကေလးေတြကို ကြန္ပ်ဴတာ၊ အဂၤလိပ္စာ၊ ပန္းခ်ီပံုဆြဲ စသည္ျဖင့္ သင္ေပးေသာေက်ာင္းကေလးပါ။ Summer School ေပါ့ဗ်ာ။ ခုေခတ္ကေလးေတြဟာ ကြ်န္ေတာ္တို႔ ငယ္ငယ္ကလို ေႏြေက်ာင္းပိတ္ရက္က်ရင္ လူႀကီးမိဘေတြ မ်က္စိေနာက္ေအာင္ ေဆာ့မယ္၊ ေဘာ္လံုးကန္မယ္၊ ေဂြလိွမ့္မယ္တို႔ စိတ္မကူးႏိုင္ၾကပါ။ သူတို႔အဖို႔ကေတာ့ စာျပီးရင္စာပဲ ျဖစ္ေနၾကပါသည္။ ကြ်န္ေတာ္တို႔ငယ္ငယ္နဲ႔ ကြာျခားတာကေတာ့ မိဘေတြ အတင္းအက်ပ္တက္ခိုင္းလို႔ လာတက္တာမ်ဳိးမဟုတ္ပဲ သူတို႔ကိုယ္တိုင္ စိတ္ပါလက္ပါ၊ လုိလိုလားလား လာတက္ေနၾကတာပါ။ ေက်ာင္းသားမိဘတစ္ေယာက္က “ကေလးက အခုအတန္းျပီးရင္ ေနာက္တစ္တန္းသြားရဦမွာ၊ အိမ္မွာလဲ ဆရာေခၚထားတယ္” လို႔ ေျပာသံကိုလည္း ၾကားရပါတယ္။ အင္း... ဒီကေန႔ေခတ္ကလဲ Life-long Learning လို႔ဆိုပါတယ္။ “စာဖတ္ခ်ိန္မွာ စာဖတ္ပါ၊ ကစားခ်ိန္မွာ ကစားပါ၊ နားခ်ိန္မွာ နားပါ” ဟူေသာ စံေဟာင္းမ်ားသည္ ယေန႔ေခတ္ႏွင့္ အံမ၀င္ေတာ့ဘူးလားဟု စဥ္းစားခ်င္စရာ ျဖစ္လာပါသည္။

ကြ်န္ေတာ္ဖတ္ဖူးတဲ့ ဆရာကိုတာရဲ႕ စာတစ္ပုဒ္က ေခါင္းထဲေရာက္လာပါတယ္။ Doughnut Principle လို႔ဆိုပါတယ္။ မူရင္းကေတာ့ Charles Handy ရဲ႕ The Empty Raincoat ထဲကျဖစ္ပါတယ္။ ကိုတာကေတာ့ မုန္႔ကတိုးကို ဥပမာေပးပါတယ္။ ကြ်န္ေတာ္က မုန္႔ကတိုးကို မျမင္ဘူးေတာ့ မူရင္းအတိုင္း Doughnut ပဲထားလိုက္ပါေတာ့။ အဲဒီ J Donut ကေရာင္းတဲ့ donut ကို စားဘူးၾကမွာပါ။ Lemon Donut ဆိုရင္ အလယ္အႏွစ္သား Lemon Cream န႔ဲ အဲဒါကို ၀န္းရံထားတဲ့ ေဘးအကာသား႐ွိပါတယ္။ ခ်ားလ္ဟန္ဒီက ကြ်န္ေတာ္တို႔ ဘ၀ႀကီးဟာလည္း အဲဒီ ဒိုးနပ္မုန္႔လိုပဲ အလယ္အႏွစ္သားနဲ႔ ေဘးသား ေပါင္းစပ္ထားတာပါလို႔ ဆိုပါတယ္။ အလယ္အႏွစ္သားက ဘ၀မွာ လုပ္ကိုလုပ္ရမယ့္ အရာမ်ား (must)၊ မလုပ္လွ်င္ သင္က်ဆံုးမည့္ အရာမ်ား ျဖစ္ပါတယ္တဲ့။ တနည္းအားျဖင့္ ဆိုရင္ေတာ့ ဘ၀ေပးတာ၀န္မ်ားလို႔ ေျပာရမယ္ ထင္ပါတယ္။

သို႔ေသာ္လည္းတဲ့၊ အဲ...တဲ့၊ ဘ၀ဆိုတာ တာ၀န္မ်ားျဖင့္သာ ျပည့္ႏွက္ေနလွ်င္ ဟန္မက်လွပါတဲ့။ သင္ဆႏၵ႐ွိလွ်င္ လုပ္ႏိုင္ေသာ ကိစၥမ်ား (may)၊ ၀တ္ေက်တန္းေက်ထက္ ပိုျပီးလုပ္ႏိုင္ေသာ၊ အမ်ားထက္ တမူထူးေအာင္ သင့္ကိုယ္သင္ဖန္တီးႏိုင္ေသာ ေဘးသားေနရာေလးလည္း ႐ွိရပါမည္တဲ့။ Donut တစ္ခုလံုး ရယူႏိုင္ရင္ အေကာင္းဆံုးပါ။ သို႔ေသာ္ ေအာင္ျမင္ေပ်ာ္႐ႊင္တဲ့ ဘ၀တစ္ခုျဖစ္ဖို႔ အႏွစ္သားႏွင့္ ေဘးသား ဟန္ခ်က္ညီဖို႔ လိုပါသည္။ အႏွစ္သားခ်ည္းပဲဆို ျငီးေငြ႔စရာ၊ ေဘးသားခ်ည္းပဲဆိုရင္ေတာ့ မဟန္ပါ။

"A poor life this if full of care
We have no time to stand and stare" လို႔ အဂၤလိပ္ကဗ်ာဆရာႀကီး William Henry Davies ကေရးဖြဲ႕ပါသည္။ ဘ၀မွာ ေခတၱခဏမွ် ရပ္နားေငးေမာခ်ိန္ေလးလဲ ႐ွိသင့္တယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။ ကေလးမ်ားအတြက္ အႏွစ္သားႏွင့္ ေဘးသား ဟန္ခ်က္ညီဖို႔ စဥ္းစားေတာ္မူႏိုင္ၾကရန္ ျဖစ္ပါသည္။

ကြ်န္ေတာ္တို႔ေခတ္က Life-long Learning ဆို၍ ကေလးမ်ားကလည္း ႀကိဳးစားၾကပါသည္။ ဤေနရာတြင္ ကေလးမ်ားအား အႏွစ္သားမည္မွ် ေပးမည္နည္း။ မည္သည့္ပံုစံရေအာင္ ပံုသြင္းၾကမည္နည္း။ ပညာေရးဟူသည္ လိုရာပံုသြင္းျခင္းလားဟု စဥ္းစားစရာ ေကာင္းပါသည္။ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ ကေလးစာေပထြန္းကားေရးနဲ႔ ကေလးေတြအတြက္ ပညာေရးတိုးတက္ဖို႔ တစိုက္မတ္မတ္ ႀကိဳးစားသြားခဲ့တဲ့ ေဒါက္တာေမာင္ျဖဴး (၁၉၀၄-၁၉၇၀) ကေတာ့ “အလုပ္သည္ အကစား၊ အကစားသည္ ဘ၀၊ သံုးခုသည္ တစ္ခုပ၊ တစ္ခုသည္ သံုးခုဗ်” လို႔ ဆိုပါတယ္။ (ဒီေနရာမွာ အလုပ္ဆိုတာကေတာ့ ေက်ာင္းသားအ႐ြယ္ ေက်ာင္းစာသည္ ေက်ာင္းသားအလုပ္ေပါ့ဗ်ာ။ ထို႔အတူပါပဲ သူ႔အ႐ြယ္နဲ႔သူ တန္ရာတန္ရာ အလုပ္ကို ေျပာခ်င္ပံုရပါတယ္။) ကေလးေတြ ကစားခ်ိန္မ႐ွိ စာေတြပဲ ေခါင္းထဲကို အတင္း႐ိုက္သြင္းေနတာမ်ဳိးကို ေဒါက္တာေမာင္ျဖဴးက လက္မခံပါဘူး။ အလုပ္ခ်ိန္အလုပ္၊ ကစားခ်ိန္ကစား ဆိုတဲ့ စံေဟာင္းကိုလည္း သူသေဘာမက်ပါဘူး။ အလုပ္ရယ္၊ အကစားရယ္၊ ဘ၀ရယ္ သံုးခုေပါင္းဟာ တစ္ခုတည္းျဖစ္ရမယ္လို႔ ျပင္းျပင္းထန္ထန္ ယံုၾကည္ပါတယ္။ သူ႔အယူအဆေတြဟာ သင္ယူေလ့လာစရာေတြ မကုန္ႏိုင္ေလာက္ေအာင္မ်ားျပားတဲ့ ကေန႔ေခတ္အခါနဲ႔ အတိုင္းအတာတစ္ခုအထိေတာ့ အံ၀င္မယ္လို႔ ထင္ပါတယ္။ အသိပညာေတြ ကေလးေတြေခါင္းထဲကို အတင္း႐ိုက္ထည့္ေပးတာ၊ အတင္းပံုသြင္းယူတာ၊ ၾကက္တူေ႐ြးစာအံသလို စာေတြႏႈတ္တိုက္ရေပမယ့္ တကယ့္ႏွလံုးသားထဲကို အသိမေရာက္တာမ်ဳိးေတြမ်ားလာရင္ေတာ့ ကြ်န္ေတာ္တို႔ မ်ဳိးဆက္ေတြအတြက္ မေကာင္းလွပါ။

ဆက္လက္ေဖၚျပပါမည္။
This entry was posted on 10:47 PM and is filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

0 comments: